Останнім часом вболівальники все частіше обговорюють тему біатлонного стадіону в Україні. Варто сказати, що біатлонні траси у нас є в багатьох областях, але ось приймати міжнародні змагання поки може тільки Яворів (Сянки), де вже проходили змагання з лижних гонок та чемпіонат України з біатлону.
Побудувати тільки біатлонний стадіон насправді не так дорого. Потрібні: траса в лісі, тимчасова трибуна, технічні приміщення і вогневий рубіж з мішенями HoRa, Kurvinen, Megalink або подібними. Установка 30-ти електронних мішеней на стадіоні обходиться в 200 тис. євро, а весь подібний стадіон буде коштувати близько 1 млн. євро. Саме таке будівництво обіцяють почати в Тернополі (відео).
Але, для повноцінного проведення міжнародних змагань цього недостатньо. Потрібні ратраки для траси, бокси для команд, столові, зали для заходів і нарад, прес-центр, електростанція, снігові сховища, снігові гармати і вода для них, багато води. Таким чином, на повноцінний біатлонний стадіон потрібно близько 5-6 мільйонів євро. І це не враховуючи потреби вболівальників.
Основні ж витрати йдуть на інфраструктуру. Приміром, вартість будівництва Західного реабілітаційного-спортивного центру в Яворові (Сянки) склала 160 млн. грн. або близько 13 млн. євро з урахуванням зміни курсу.
Будувалося все з нуля і були побудовані такі об'єкти.
Проте, навіть з такою інфраструктурою Сянки не можуть приймати змагання рівня Кубку світу, так як центр спочатку планувався, як реабілітаційний і був побудований "на відшибі". Основна проблема тут не дороги, які можна побудувати досить швидко, а готельні місця - їх не вистачить навіть на команди і персонал. Про вболівальників мова взагалі не йде, найближчий населений пункт з готелями - Сходниця, знаходиться в 65 кілометрах від стадіону і для шатлів це далеко. Та й Україна - не Північна Америка, біатлон у нас досить популярний і проводити великі змагання в глушині, для галочки і без вболівальників, ніхто не буде.
Але ось на етапи юніорського кубку IBU або на юніорський чемпіонат Європи Сянки можуть розраховувати. Хоча, навіть для змагань такого рівня багато ще потрібно довести до розуму (перелік вимог IBU).
По можливості, прийняти великі змагання у Тернополя значно більше шансів, тому що стадіон знаходиться, практично, в межах міста. Залишається тільки побажати керівникам області правильно оцінити всі перспективи, закінчити будівництво і дочекатися снігу. Або докупити снігові гармати по 30 тис. євро за штуку і побудувати сховища для снігу.
Що стосується інших біатлонних баз, наприклад в Чернігові, Сумах чи Новояворівську, то на даний момент там можна проводити тільки змагання національного рівня. Крім того, вони знаходяться на висоті нижче 300 метрів над рівнем моря. Правда, з огляду на приклад Раубічів, навіть на рівнині можна побудувати стадіон світового рівня, який буде приймати великі міжнародні старти.
Тисовець, де проходить більшість чемпіонатів України, крім того, що належить Міністерству оборони, розташований в такому місці, де просто немає ніякої інфраструктури для вболівальників, як і в Сянках. Найближчий населений пункт Славське в 46 кілометрах, і дороги там погані. З огляду на ситуацію в країні, в найближчі роки реконструкції там і не буде, точно.
Єдине місце в Україні, де можна було б побудувати стадіон (а на це потрібно максимум два роки) і вже завтра приймати хоч чемпіонат світу - це Буковель. В інфраструктуру там вже вкладено понад 100 мільйонів євро. Ще в 2008 році ходили чутки про можливе будівництво біатлонної бази, проте далі розмов справа не пішла. Переговори з власниками комплексу тривають і зараз, але, судячи з усього, поки вони зацікавлені.
Але і тут є вихід. На думку віце-президента федерації біатлону України Василя Карленко, стадіон можна збудувати поруч, на гірськолижному курорті Драгобрат. Це самий високогірний курорт України (~ 1400 метрів), він знаходиться всього в 35 кілометрах від Буковеля і в 125 кілометрах від аеропорту Івано-Франківська. В окрузі вже зараз досить готелів. Але, окрім стадіону, потрібно буде побудувати ще дороги, їх там немає.
Саме відповідне місце для будівництва біатлонного і лижного комплексу, на думку Василя Карленко, це Боржавські полонини (г. Гемба, с. Пилипець, Закарпатська обл.). Висота над рівнем моря тут більше 1400 м. (як в Поклюці), плюс гарне розташування - недалеко від кордону з Угорщиною. Це місце може розглядатися комплексно: в контексті проведення ОІ та змагань найвищого рівня з лижних видів спорту, в тому числі чоловічого швидкісного спуску в гірськолижному спорті. Ще за часів СРСР це місце планувалося для спорудження гірськолижного центру. Сніг лягає в листопаді і тримається до квітня. У 2000-2004 рр. там планувалося побудувати спортивну базу олімпійської підготовки "Боржавські полонини". Крім того, "Боржавські полонини" можуть розглядатися, як місце для гірської підготовки спортсменів з літніх видів спорту, а також для відпочинку людей. Правда, для будівництва такого центру знадобляться значно більші кошти, не менше 70 млн. Євро, приблизно стільки було витрачено на Раубічі.
Тепер давайте подивимося у скільки обходилося будівництво біатлонних стадіонів в інших країнах.
Ріднау - 1.25 млн. євро, 1 рік
Стадіон в італійському Ріднау був реконструйований до чемпіонату Європи 2011 року. Було побудовано все необхідне для проведення змагань будь-якого рівня: технічні приміщення, прес-центр, тунель, роздягальні, анти-допінг центр, трибуни на 2000 глядачів. Що побудували за такі невеликі гроші можна подивитися на цьому відео.
Нове-Мєсто - 4 млн. євро, 1.5 року
Стадіон в чеському Нове-Мєсто побудований в 2006 році, і тут було побудовано абсолютно все. Одразу після завершення реконструкції він отримав найвищі оцінки від IBU, а також право прийняти чемпіонат світу в 2013 році. Крім стаціонарної трибуни на 5000 глядачів було передбачено місце і для тимчасових трибун, на цьому організатори значно заощадили. Відео-обзор стадіону .
Ансі - 4 млн. євро, 1 рік, відкрився в 2011 році
Ансі запам'ятався глядачам казковими пейзажами і відмінними результатами української збірної. Проте, він всього один раз приймав етап кубку світу і знову ми побачимо його тільки через два роки. Стадіон будувався з розрахунком на те, що Ансі виграє право приймати Олімпіаду 2018 року, але у фінальному голосуванні Франція програла Пьонгчангу. При будівництві організатори прийняли рішення зробити практично всі конструкції тимчасовими (80% будівель) і, таким чином, зменшили суму будівництва. Невелике відео зі стадіону.
Поклюка - 10 млн. євро
Словенці будували стадіон з нуля, тому сума витрат вийшла досить високою. Правда, будь-хто, хто зараз будує новий стадіон, отримує перевагу, так як може створити проект ідеального, сучасного стадіону. Завдяки реконструкції та мальовничому розташуванню, Поклюка щорічно приймає етапи кубку світу з біатлону. Невеличке відео зі стадіону.
Сочі - 15 млн. євро, 2.5 року, відкрився в 2011 році
Вартість будівництва біатлонного стадіону "Лаура" не була оголошена, тому цифра підрахована на підставі даних з відкритих інтернет-джерел і тверезого розрахунку. Більшість же джерел називають лижно-біатлонний комплекс найдорожчим в історії і озвучують божевільні цифри > 1000 млн. Євро. В даний момент Сочі претендує на етап кубку світу з біатлону, правда тільки у віддаленій перспективі. Відео-огляд стадіону.
Рупольдинг - 16 млн. євро, 10 місяців, відкрився в 2011 році
Навіть найкращі стадіони в світі застарівають, тому до чемпіонату миру 2012 році знаменитий стадіон в Рупольдінгу був реконструйований. Був запрошений архітектор зі світовим ім'ям, який проектував спортивні об'єкти для Олімпіади в Сочі. Відтепер, це одна з найсучасніших спортивних арен в світі, яка може прийняти 28000 тисяч глядачів. Стадіон був повністю перебудований: новий вогневий рубіж, новий прес-центр, нові технічні приміщення, нові тунелі і міст, також повністю нова траса, небезпечні повороти які запам'ятали десятки спортсменів. Відео з відкриття нового стадіону.
Хохфільцен - 20 млн. євро, 1 рік, відкрився в 2015 році
У Хохфільцені і раніше був стадіон світового рівня, але перед чемпіонатом світу 2017 року його знову реконструювали. Спонсором виступив місцевий регіон і міністерство оборони. Були побудовані стаціонарні вакс-кабіни, критий вогневий рубіж, нові підземні тунелі і багато іншого. Чи окупиться така дорога реконструкція? Ніхто й не сумнівається. Відео-огляд нового стадіону.
Оберхоф - 27 млн. євро, 3 роки, 2016-2019 р.
Один з головних біатлонних стадіонів, який постійно знаходиться в календарі Кубку світу. Однак, стадіон застарів і вимагає мінімум 27 мільйонів євро на реконструкцію. Оберхоф планує прийняти чемпіонат світу в 2020 або в 2021 році, тому з 2016 по 2019 рік буде проведена масштабна реконструкція.
цифры по зарубежным центрам говорят ни о чём. Потому что как правило там уже готовая инфраструктура - дороги, коммуникации. Вот если бы в Буковели строили, то нужны были бы деньги только на биатлонное хозяйство. А с нуля строить - нужны десятки миллионов евро. Которых нет. Да и не будет в обозримом будущем на десятки лет. Это с одной стороны.
С другой - чтобы это окупилось нужны регулярные старты КМ. Чего тоже не будет. За право проводит у себя этапы КМ идёт борьба, потому что там деньги. И большое значение имеет мнение спонсоров биатлона - сравните эффективность их рекламы на немецких этапах и в какой-то коммерческой глуши.
У белорусов прекрасные Раубичи, и то кормят обещаниями, хотя бы дать им разок провести.
Чтобы было понятно, пример из смежной области - у нас есть прекрасные и ультрасовременные футбольные стадионы, но финалы еврокубков пока только снятся.
Так что мечтать не вредно. Для украинского биатлона вполне подходит то, что в Сянках. Там и нужно улучшать хозяйство.
2016-03-01 10:53
были бы у нас нормальные политики в Карпатах и Прикарпатье таких стадионов можно сделать минимум 3) в Ярэмче, Коломыях и других места... идеальные варианты) и вероятность натурального снега выше....
2016-03-01 10:58
Спасибо за интересную статью!)
2016-03-01 11:06
2 Arctic цифры по зарубежным центрам говорят ни о чём. Потому что как правило там уже готовая инфраструктура - дороги, коммуникации.
Цифры по зарубежным стадионам - только на сами стадионы.
Дороги, на самом деле, не такая большая проблема. Если не воровать, то их можно построить довольно бюджетно и быстро, там не так много километров дорог нужно. Да и есть шансы получить на это деньги от ЕС, как уже было не один раз. Отели, рестораны, транспорт и инфраструктура для болельщиков - вот главная проблема.
2016-03-01 11:11
2 Arctic
Де в Сянках жити? В палатках? Це ж реально глухомань...!
Дешевше вийде побудувати стадіон у тому ж Драгобраті. Інфраструктура недалеко в смт. Ясіня. До Рахова лиш 30км.
На дорогу в 10км треба не більше 2,5млн €.
2 MrVisual
В районі Драгобрата із цим проблем нема..
Та й зовсім недалеко залізнична станція Лазещина (12км).
2016-03-01 11:20
2 MrVisual
как раз дороги стОят очень дорого. Это миллиарды долларов. Мы уже набрали долгов за дороги от группы Мирового банка и иностранных кредиторов как с.чка блох. Помните недавнюю историю с отказами Яценюка платить миллиарды по долгам, где фигурировал Автодор?
Дороги дешево - это было когда-то давно в СССР. Тогда и качество дорог было соответствующее.
Вот пишут свежее "Капитальный ремонт километра дороги в Украине составляет от 15 до 40 миллионов гривень http://economics.unian.net/transport/1096587-kapitalnyiy-remont-kilometra-dorogi-v-ukraine-sostavlyaet-ot-15-do-40-millionov-griven.html";
Так это только 1 км! А сколько надо до Сянок этих км привести в европейское состояние?
Но даже при этом, дороги - это маленькая часть инфраструктуры и коммуникаций. Например :) у меня вопрос, а в Сянках есть коммунальная канализация? Или "удобства во дворе"? :) Уверен, что нет у них канализации.
А для освещения трассы нужно ЛЭП подводить.
Там за что ни возьмись - нужно много и много денег.
2016-03-01 11:27
По поводу Драгобрата- тоже очень маловероятно. В перспективе, это самый лучший горнолыжный курорт в Украине, но! Если за столько лет там не построили дорогу, которая б открывала невероятные возможности по развитию курорта и строительству новых объектов, вот того же биатлонного комплекса, то о чем можна говорить? Нужен инвестор, или просить деньги у ЕС в первую очередь на дорогу, которая обойдётся очень дорого, кто был на Драгобрате те поймут. Поэтому сейчас нужно строить там, где уже есть все остальное, кроме самого биатлонного комплекса, а таких мест к сожалению очень мало.
2016-03-01 11:32
Прочитав і трохи сумно стало. Бо порівняно з вартістю реконструкції НСК Олімпійський (бл. 500 млн євро), будівництво комплексу для біатлону і лиж - це копійки. Якби цей проект реалізовувався років 8-10 тому, можливо все б і вийшло. Але тоді всі вдарились у футбол, лише зараз зрозумівши, що це мильна бульбашка. Тепер для держави 10-20 млн. євро - це непідйомна сума. Для великого бізнесу, звісно ж ні, але іміджеві та комерційні переваги такого проекту зовсім не очевидні. На Європу, враховуючи імідж нашої влади, я би теж не розраховував. Отже як підсумок, дуже багато має змінитись, коли - невідомо. Проте вдячний за такий грунтовний аналіз такої цікавої теми.
2016-03-01 11:36
Как в тему статья...
Я думал, что руководство Федерации уже и забыло об этой затее, но... Переговоры с владельцами комплекса продолжаются и сейчас
обнадеживает... с. Пилипец, Закарпатская обл.
О, я там был :) не менее 70 млн. евро
Для нас это космос... Единственное место в Украине, где можно было бы построить стадион (а на это нужен всего год) и уже завтра принимать хоть чемпионат мира - это Буковель.
Угу... только для болельщиков проще будет поехать в Австрию/Чехию, чем на родной Буковель... как в принципе и сейчас происходит с зимним отдыхом.
2016-03-01 11:38
Відчиняють тому, хто стукає...Надія вмирає останньою... Треба надіятися, працювати в цьому напрямку і успіх однозначно прийде!!!
2016-03-01 11:40
О, я там был :)
2 Vetal
и не только вы Угу... только для болельщиков проще будет поехать в Австрию/Чехию, чем на родной Буковель... как в принципе и сейчас происходит с зимним отдыхом.
В феврале встретила в Буковеле много иностранцев. Говорят что инфраструктура хорошая и дешевле Европы. Но дороги - жесть.
2016-03-01 11:43
2 Arctic
Юра уточнил "если не воровать", но у нас же без этого нельзя.
2016-03-01 11:49
2 Никуся "если не воровать", но у нас же без этого нельзя.
а если воровать, то и 1 млн евро на км не хватит. А будет как под Харьковом:
объездная дорога в обход города Валки Харьковской области - протяженность 11,865 км, первоначальная смета стоимости 1 км - $5,6 млн, а с учетом своровать и поделиться - сложилось $9 млн. за КАЖДЫЙ км.
по данным Мининфраструктуры, в России строительство дороги 1 категории стОит $6,3 млн. за километр, в США – $10 млн., Канаде – $11 млн., Словакии – $12,8 млн., Франции – $13,4 млн., Германии – $14,5 млн.
Но это цены за четырехполосные трассы. Их можно условно поделить на 2-3.
Дороги - это очень дорого. Даже если не красть.
2016-03-01 11:56
2 Arctic
В Карпатах невозможно построить дорогу первой категории, да и нигде в горах таких дорог никто не строит. Достаточно обычной хорошей двухполосной дороги на месте уже существующих. Такие дороги по всей Европе, в том же Хохфильцене, Рупольдинге, Оберхофе и тд. Цена такой дороги 200-300 тысяч евро за километр. http://forbes.net.ua/ua/news/1406392-kilometr-dorogi-evropejskoyi-yakosti-koshtue-300-000
Хотя даже эта сумма за 4-ех полосную дорогу, то есть и ее еще надо уменьшать.
2016-03-01 12:12
2 MrVisual
цифры Пивоварского расходятся с цифрами его зама радикально. Мне кажется, это пожелание Пивоварского, - это что-то вроде как мнение правительства, что пенсионеры способны платить новые коммунальные тарифы :) Несерьезно :)
Но какие бы оценки расходов мы не брали в основу расчётов, то всё равно только на дороги нужны многие миллионы евро. А там ещё комплекс других дорогих вопросов.
Вот, помните, недавно Тернополь сказал, что им нужен 1 млн долларов, чтобы только удлинить узенькую дорожку для лыжероллеров?
2016-03-01 12:21
2 Arctic Вот, помните, недавно Тернополь сказал, что им нужен 1 млн долларов, чтобы только удлинить узенькую дорожку для лыжероллеров?
Нет не так, эта сумма нужна на весь стадион с новым стрельбищем и помещениями, а не только на трассу.
2016-03-01 12:26
2 MrVisual
ясно. Просто в той информации, что я находил по ссылке с этого форума, о стрельбище и помещениях я не видел упоминаний. Мне просто отложилось в голове, что они хотят, чтобы им отдали весь годовой бюджет украинского биатлона на усовершенствование их трассы (удлинение, как они говорили).
2016-03-01 12:29
2 Arctic
В статье есть ссылка на видео из Тернополя, там суммы и были озвучены
2016-03-01 12:30
2 MrVisual
спасибо, я уже пару недель назад ходил по ссылке, выложенной кем-то на форуме.
2016-03-01 12:35
интересно, но бесперспективно.
да и не нужно. ИМХО
2016-03-01 12:47
2 shiber
что значит не нужно??? разве не было бы прекрасно что бы наши девочки готовились к КМ в Украине а не ездили по Раубичах всяких
2016-03-01 12:51
2 JonWeyn
А, ну тогда да - 70 лямов не жалко. Давайте.
2016-03-01 13:15
А мені ця дискусія нагадуює ту, яка років 3-4 здається тому була після триумфального, як багатьом здавалося щодо Євро-12 (борги до речі досі віддаємо), щодо олімпіади - 22 і т.д.
Смертельний двобій романтиків і прагматиків :))))))
Ну найважче було прагматичним романтикам, тих мочили всі :)))))
Шутю звісно... але єдиний вихід , який би імхо, був логічним, в країні в якій дійсно ворують, і ворували, і поки нема впевненості що найближчим часом закінчать), і який задовільнив би і романтиків і прагматиків, був би таким, знову ж імхо.
От ду-у-у-уже я поважаю права приватної власності, багато чого можу розповісти і про те, що інвестор - це благо і йому, як клієнту в тому напіванекдоті, можна все, бот робочі місця, поатки, бла-бла, аля-улю...
Але... Буковель по Європейським міркам дістався даром.
Це мільярди доларів - і всі це прекрасно розуміють.
Я не за методи більшовиків, а за цивілізовані норми легалізації вкраденого, через які не одна країна пройшла. (Це до речі, не лише Буковеля стосується, а всієї країни, тільки саме тому на це ніхто і не наважиться)
Вкрав, розумієш що вкрав, поділися, і отримай гарантію, що тебе не чіпатимуть.
І дуже швидко б і ці нещасні 70 млн знайшлися і не лише.
Але маємо те що маємо.
І в цій ситуації згоден з 2 shiber, якщо якісь гроші є краще їх дійсно в підготовку збірної, а ще краще (там хай спонсорів шукають, і найдуть поки біатлон на піку популярності) в дитячий спорт і підготовку.
А без етапу переживемо якось.
Все це звісно янмхр)
2016-03-01 13:16
2 Arctic Мне просто отложилось в голове, что они хотят, чтобы им отдали весь годовой бюджет украинского биатлона на усовершенствование их трассы
В случае всех приведенных выше стадионов, финансирование осуществлялось, в основном, за счет бюджета региона, где расположен стадион. И в Тернополе деньги, скорее всего, выделяет именно Тернополь. Но, еще раз подчеркну, пока что там ничего не сделано и только ходят разговоры.
2 Да.Будет.Джаз) А мені ця дискусія нагадуює ту, яка років 3-4 здається тому була після триумфального, як багатьом здавалося щодо Євро-12 (борги до речі досі віддаємо), щодо олімпіади - 22 і т.д. Смертельний двобій романтиків і прагматиків :)
Я вот пользуюсь всей той инфраструктурой, что построили к Евро. Проехал полностью львовскую и варшавскую трассы, они отличные. Прилетаю и улетаю в новый терминал в Борисполе, который не стыдно показать гостям страны. Езжу на Хюндаях. Посещаю стадионы, причем не только футбольные события. В мае хочу написать статью про отели Киева, как раз поживу в отелях, которые были построены или реконструированы к Евро.
Можно сколько угодно кричать, что на это потратили много денег, но не будьте идиотами. Если бы эти деньги не потратили, жизнь не стала бы лучше. А так, хоть есть инфраструктурные объекты.
До слова, у Драгобраті є небезпека сходження лавин. Це величезний мінус. Там постійно когось "накриває", і звичайно не без жертв.
Ви на Драгобраті взагалі були? Це величезна широка полонина із величезним ареалом трас, найвища точка якої гора Стіг (1706 м). Лавинонебезпечними є сусідні гори - Жандарми та Близниця, куди можна дійти або пішки, або на ратраку у зимову пору, так як підйомників там нема і це фрірайд-зона, де катаються поодинокі любителі екстремального спуску. От там є шанс зловити лавину у період відлиги, а ще більший шанс, якщо ти перетнеш Стіг та перейдеш на інший бік хребта (там найчастіше і губляться та гинуть люди).
Я там катаюсь на лижах із 2006-го року і, якщо не полишати підготовлених трас, то ніякі лавини тобі не страшні.
2016-03-01 13:29
2 MrVisual
Можно сколько угодно кричать, что на это потратили много денег, но не будьте идиотами. Если бы эти деньги не потратили, жизнь не стала бы лучше. А так, хоть есть инфраструктурные объекты.
Поддерживаю. Те деньги далеко не все потрачены зря. Но аргумент "давайте построим базу на 70 лямов, чтобы девочки не ездили в Беларусь тренироваться", меня слегка напрягает. Можно аргументировать развитием туризма и еще какими-то плюшками, но не этим.
2016-03-01 13:33
2 MrVisual
Юр, та ми як раз з тобою і зчепілися минулого разу :))))
Тими самими словами і від тебе і від мене :))))) Слово в слово.
Все це Юр і без Євро можна було зробити, якби мозги були, а виправдовувати діййсно ідіотизм, що дали розворувати (цифра умовна) - 2 мільйона, зате нам (мені, тобі, ще тим хто користується, а нас меншість)))) щось зробили на мільйон - Юр, ну смішно правда.
2016-03-01 13:37
2 Julie May
Звичайно. Ви зараз суперечите собі.
Небезпека є, як не крути. Постійно гинуть в районі Драгобрату. І це при тому що там аж ніяк не тисячі - тисячі туристів.
Я ж не говорю що в центрі населеного пункту Драгобрат?
2016-03-01 13:41
2 Forest_host
2 Julie May
О-о-о-о-о! пішла конкуренція між кандидатами :)))
лёд тронулся (с)
Залишилося бабки знайти :)))
2016-03-01 14:04
Forest_host
На Близниці чи Жандармах (чи, пак, під ними) ніхто нічого будувати не буде - це заповідні зони. У самому урочищі, під Стогом, теж - там траси, підйомники та готелі, яких зараз, за моїми підрахунками, близько сотні.
Драгобрат - це не населений пункт, це урочище на Свидовецькому хребті на висоті 1400-1700 м н р м (за визначенням наших географів), яке знаходиться над населеним пунктом - смт Ясіня Закарпатської області. У Ясіні є 2 залізничні станції (ст. Ясіня і ст. Свидовець) та купа готелів та приватних садиб. Загалом у Ясіні теж би можна було будувати (село довге, є великі незадіяні площі неподалік від дороги), так як через неї тече р. Тиса, а це ресурс для сніжних пушок.
Якщо чесно, я зараз собі щось слабо уявляю, де конкретно на Драгобраті можна буде втулити біатлонну трасу, так як праворуч від Стога ліси і глушина, а ліворуч - полонини та заповідна зона. Ось карта-схема урочища Драгобрат: https://drive.google.com/file/d/0B4iJWXVc5-3RUDRIRkl6ODdERFE/view
Не можу зрозуміти, з чого ви взяли, що "постійно гинуть люди в районі Драгобрату". От за "Буковель" я таке постійно, щороку чую - приміром, 2 тижні тому на тому курорті одній жінці зламали хребет від удару в шию, а мужчина зійшов із швидкісної траси та влетів головою у дерево; обоє живі, однак травми серйозні. А на рахунок Драгобрату - ну так, якщо туристи самовільно йдуть в гори у період відлиги, а ще стрибають із жандармських карнізів, підрізаючи їх, ну то так, лавинка точно зійде, але не на готелі-ресторани (бо їх у тому місці нема, а на сусідню полонину). Повторюю, на самому курорті загинути не можливо, бо там готують траси. Щороку знайдеться купка придурків, які лізуть невідомо куди і наражають себе на небезпеку, однак є і дійсно добре підготовлені туристи, які роками там ходять у беккантрі-походи та катають фрірайд у тій місцевості. Лавини це не найстрашніше на Драгобраті, найстрашніше це людина, яка спаскуджує все, до чого торкається.
1. Якщо ви вже реєструвалися на сайті, введіть ваш E-mail і пароль.
2. Якщо ви залишаєте коментар перший раз, вам необхідно придумати нікнейм, і ввести ваш E-mail і пароль.
Ім'я або Нікнейм: (не вводьте його якщо ви вже реєструвалися раніше)